Konferencja „Społeczna odpowiedzialność sportu. Wyzwania w obszarze finansowania i zarządzania” REKAPITULACJA cz. III

Aktualny stan polskiego sportu wymaga pilnych działań systemowych. Musimy w społeczeństwie popularyzować ideę społecznej wartości sportu. Dziś prezentujemy ciąg dalszy (część III ostatnia) naszych wniosków z Konferencji „Społeczna odpowiedzialność sportu. Wyzwania w obszarze finasowania i zarządzania”, która miała miejsce 17 stycznia br. w Auli Spadochronowej SGH, była przeprowadzona w formie „okrągłego stołu” i składała się z trzech paneli dyskusyjnych.

 

A oto kolejne wnioski z debaty konferencyjnej, które przesłaliśmy m.in. do Ministerstwa Sportu:

 

15. Ranga dyscyplin mniej popularnych, czy mniej medialnych. Nie każdy będzie piłkarzem lub siatkarzem. Popularyzacja innych dyscyplin leży w interesie społecznym. Dajmy młodemu pokoleniu szansę wyboru. Począwszy od różnorodności lekcji wychowania fizycznego, poprzez różnorodną ofertę klubową, aż do roli mediów w prezentowaniu wielkiej gamy dyscyplin sportowych. Szermierka, zapasy, strzelectwo, gimnastyka i wiele innych czekają na lepszą promocję medialną. Potrzebne jest medialne pasmo sportowe, które będzie takie zadanie realizowało.

16. Rola gwiazd sportowych. Olimpijczycy a w szczególności medaliści olimpijscy są predysponowani do spełniania roli idoli sportowych, spektakularnych wychowawców młodzieży. Tak dzieje się w szkołach amerykańskich. Amerykańscy mistrzowie sportu są wzorem do naśladowania. Wprowadzenie stałej obecności w szkołach, w różnorakiej formie, polskich medalistów olimpijskich, znanych sportowców, stworzy szanse do promocji aktywności fizycznej i zainteresowania sportem. Będzie to także forma szacunku dla polskich wybitnych sportowców.

 

17. Mistrzostwa Polski. Zawody o tytuły najlepszych w Polsce w danej dyscyplinie, w skali kraju  wyjątkowe wydarzenie, święto tej dyscypliny sportowej. To jest forma promocji danego sportu.  Póki co, w większości dyscyplin, tak nie jest.   Zawody o mistrzostwo Polski to okazja do zaproszenia na trybuny młodzieży szkolnej, studentów, mieszkańców miejscowości, w której zawody się odbywają. Pokażmy społeczeństwu każdy sport. Zwiększenie środków na promocję takiego wydarzenia, jak mistrzostwa Polski, będzie dobrą inwestycją w rozwój dyscypliny.

 

18. Igrzyska Olimpijskie w Polsce. Do roku 2040 pozostaje 15 lat.  To wbrew pozorom niewiele. Jeśli chcemy aplikować o igrzyska w tym terminie, to Strategia rozwoju polskiego sportu musi być gotowa szybko. Powinna odzwierciedlać polskie tradycje sportowe, ale także dyscypliny sportowe, w których tradycje możemy na nowo budować. Nowe, często niszowe dyscypliny mogą, jak pokazał Paryż, dawać medale. Jest taka niepisana sportu w resortach mundurowych. Sporty walki, sporty strzeleckie, sporty kształtujące niezbędne tradycja, że gospodarz igrzysk wywalcza sobie miejsce w czołówce klasyfikacji medalowej. Tego nie da się zrobić w ostatniej chwili.

 

Określone ramy czasowe i zakres tematyczny konferencji nie pozwoliły na jeszcze szerszą debatę. W roku 2025  będziemy kontynuować dyskusję o polskim sporcie w różnych formach. Nie chcemy bowiem, aby po kilku miesiącach przeważyły głosy i opinie, że polski sport ma się nieźle.                                                                                

 

Polski sport wymaga naprawy!!! A zacząć trzeba od podstaw, bo nie ma aktywności fizycznej bez zdrowia i nie ma zdrowia bez aktywności fizycznej!

W imieniu Zarządu Warszawsko-Mazowieckiej Rady Olimpijskiej

 

Ze sportowym pozdrowieniem

 

  Wiceprezes                            Wiceprezes                                       Prezes

        Jerzy Pietrzyk                       Jan Wieteska                                 Zenon Dagiel

Przejdź do treści