Społeczna odpowiedzialność sportu. Wyzwania w obszarze zarządzania i finansowania.
„Społeczna odpowiedzialność sportu. Wyzwania w obszarze zarządzania i finansowania” to tytuł konferencji zorganizowanej przez Szkołę Główną Handlową w Warszawie i Warszawsko-Mazowiecką Radę Olimpijską. Debata miała miejsce 17 stycznia br. w Auli Spadochronowej SGH. Była przeprowadzona w formie „okrągłego stołu” i dotyczyła przede wszystkim: roli i znaczenia środków publicznych i komercyjnych w finansowaniu sportu, współczesnych trendów w zarządzaniu sportem i przez sport, a także społecznego wymiaru kultury fizycznej.
Konferencja cieszyła się ogromnym zainteresowaniem: na miejscu wzięło w niej udział ok. 150 osób, w czasie rzeczywistym na kanale YouTube SGH obserwowało ją ok. 300 osób. Celem Konferencji było m.in. podjęcie dyskusji nad stanem polskiego sportu i koniecznymi zmianami oraz wpisanie się w ogólnopolską debatę dotyczącą wypracowania nowej strategii rozwoju polskiego sportu. Igrzyska Olimpijskie w Paryżu pokazały jego ułomność i w związku z tym konieczność wprowadzenia zmian w polskim sporcie. Tym bardziej, że polski rząd zapowiedział ubieganie się o organizację igrzysk olimpijskich w 2040 lub w 2044 roku.
Była to pierwsza w Polsce konferencja podejmująca tematykę sportu w wymiarze ekonomicznym i społecznym, a więc jego finansowania, zarządzania i oddziaływania społecznego. Osiągnięcia i wyczyny sportowców to skutek wytężonej pracy, wieloletniego wysiłku i zaangażowania zawodników, ale i następstwo tego, ile pieniędzy przeznacza się na poszczególne dyscypliny sportowe oraz tego, w jaki sposób kieruje się karierami poszczególnych sportowców czy działalnością klubów i związków sportowych.


Konferencja odbyła się w formie trzech paneli prowadzonych przez naukowców, działaczy sportowych i reprezentantów biznesu wspierającego sport. Uczestnikami i dyskutantami byli przedstawiciele różnych środowisk: klubów, związków i organizacji sportowych, stowarzyszeń sportowych i sportowców, instytucji naukowych, ministerstw, a także dziennikarze, społecznicy i sponsorzy.
Panel I „Finansowanie sportu – rola i znaczenie środków publicznych i komercyjnych” moderował dr hab. Waldemar Rogowski, prof. SGH, a wzięli w nim udział: Zdzisław Ingielewicz – prezes Polskiego Związku Sportów Saneczkowych oraz Dawid Korszeń – dyrektor Departamentu Sponsoringu i Marketingu Lokalnego PKO Banku Polskiego.
Panel II „Współczesne trendy w zarządzaniu sportem i zarządzaniu przez sport” prowadził Grzegorz Nawacki – red. naczelny serwisu XYZ, a jego uczestnikami byli: Adam Giersz – minister sportu i turystyki w latach 2009–2011; Rafał Jachimiak – Akademicki Związek Sportowy Warszawa, Ryszard Stadniuk – wieloletni prezes Polskiego i Europejskiego Związku Sportów Towarzystw Wioślarskich, a także prof. dr hab. Andrzej Sznajder – Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
Panel III „Społeczny wymiar sportu – szanse, wyzwania, zagrożenia” moderowała dr hab. Agata Lulewicz-Sas, prof. SGH, a dyskutowali: prof. dr hab. Elżbieta Biernat – Szkoła Główna Handlowa w Warszawie; Robert Korzeniowski – doradca ministra sportu i turystyki ds. strategii sportu; dr hab. Jolanta Marszałek, prof. AWF Warszawa, Polski Komitet Paralimpijski; Justyna Wrońska – Grupa LUXMED, kierownik Zespołu Kampanii
Marketingowych.
Nad całością konferencji pieczę sprawował dr hab. Michał Bernardelli, prof. SGH, który zapowiedział, że w Oficynie Wydawniczej SGH planowane jest wydanie monografii z
przebiegu dyskusji oraz wyraził nadzieję na zorganizowanie w SGH drugiej edycji konferencji.
Bardziej szczegółową relację z przebiegu konferencji wraz z wnioskami z dyskusji będziemy sukcesywnie publikować na naszej stronie internetowej i na FB facebook.com/wm.radaolimpijska/.
Red.